Bert Vissers, de man met de drie laptops: “Artificiële Intelligentie’ is geen verre toekomstmuziek meer”

10 jaar geleden won de Rekemse digitaal ondernemer Bert Vissers op 28-jarige leeftijd de PHL-Laptopaward. Een erkenning die hem geen windeieren legde. “Digitaal Ondernemen is eigenlijk niet zo moeilijk. Je moet eerst in jezelf geloven en dan is het een kwestie van dingen voor elkaar krijgen.”

In 2011 vierde de toenmalige Provinciale Hogeschool Limburg (PHL) een belangrijk lustrum. Het was de 10de verjaardag van hun huisslogan ‘Hogeschool met de laptop’ en net daarom organiseerde de Hogeschool de PXL-Laptopawards. Op donderdag 26 mei 2011 reikte een fiere algemeen directeur Ben Lambrechts die eerste Laptop-award uit aan de toen 28-jarige Bert Vissers. Hij werkte eerst als webdeveloper voor Elitech en i-City en mocht daarna zijn webkunsten botvieren bij Bivolino. Bert ontwikkelde voor Bivolino een applicatie waarbij klanten online de mogelijkheid om hemden en blouses op maat te configureren en te bestellen. Dit bleek al snel een internationaal succes te worden. Zo werkt de bekende keten Marks & Spencer met het systeem.

Gebeten door e-commerce

“Na die award ging het snel”, vertelt Bert Vissers (38) vandaag. “Toen het project bij Bivolino afgerond was, kreeg ik onder andere de kans om aan de slag te gaan bij KBC. Het winnen van de PHL-award in combinatie met mijn deelname aan Topstarter (Realityreeks rond ondernemen in Vlaanderen red.) zorgde ervoor dat iedereen mij op straat herkende. Het feit dat iedereen wist waar ik mee bezig was en hoe gedreven ik was, heeft wel deuren geopend. Bij Bivolino ben ik echt wel gebeten door e-commerce. Ik zag de voordelen van een digitale onderneming: alles verloopt online, geen huur van een pand, geen personeel dus ik besloot kleinschalig mijn eigen webshop foodBelgium.com te lanceren. Ook ben ik mijn opgebouwde expertise op vlak van e-commerce gaan aanbieden via webshopcompany.be. Ik leerde dat je in jezelf moet geloven en ervoor moet gaan. Maar ‘gas geven’ is en blijft een constante. Zo werk ik steeds met drie laptops tegelijk. Eentje voor elke technologie.”


20.000 smaakpakketten

“Ondernemerschap is eigenlijk niet zo moeilijk”, gaat Vissers verder. “Je moet eerst in jezelf geloven en dan is het een kwestie van doen en dingen voor elkaar krijgen. Via webshopcompany en streekmarkt krijg ik de kans om samen te werken met toffe en grote bedrijven. We ontwikkelen momenteel een innovatieve app voor "G&V Energy Group NV" en bouwen het CAPS fuel platform waarmee G&V klanten hun wagenpark gemakkelijk beheren en de administratie van accijns- en taksaanvragen kunnen beperken. Onder andere door de coronacrisis besloten bedrijven massaal smaakpakketten bij foodBelgium af te nemen en werknemers aan huis te verrassen voor een ‘apéro Belge’. We verstuurden in december meer dan 20.000 smaakpakketten en verdriedubbelde daarmee de omzet van FoodBelgium.” 

Artificiële Intelligentie

“De digitale wereld verandert razendsnel en dat vereist een zeer wendbare organisatie en een groot aanpassingsvermogen. Levenslang leren blijft aan de orde. Ik denk dat de kracht van ons bedrijfje altijd juist is geweest om tijdig te durven pivoteren en kansen heel gretig te pakken. We blijven continu vernieuwen en verrassen. Zolang je continu nieuwe kansen krijgt, wil dat zeggen dat de ruimte groeit en dat er grotere dingen op je afkomen. Momenteel werken we aan grote projecten met AI en big data. ‘Artificiële Intelligentie’ is geen verre toekomstmuziek want AI is vandaag al overal. We willen op gebied van AI een voorloper en uitblinker worden en … impact maken met ondernemen.”

Contact: Je kan Bert Vissers bereiken op het nummer 0493 682 396

Foto’s: In bijlage vindt u rechtenvrije foto’s


Over Foodbelgium.com

“Als Bourgondiër en computerprogrammeur besloot ik om mijn twee passies te combineren. Ik kreeg het idee om een webplatform voor streekproducten te ontwikkelen en de streekproducenten een platform te geven op een webmarkt. De Belgische land- en tuinbouw heeft een uitgebreid aanbod aan specialiteiten, streek- en hoeveproducten, maar de boer is teveel met zijn ambacht bezig en te weinig met marketing, daarom is streekmarkt een goed hulpmiddel voor de verdeling en bekendmaking van Belgische streekproducten. Dankzij het internet en wereldwijde pakketdienst kunnen we ook gemakkelijk de grenzen over, the sky is the limit! De bewuste consument weet graag waar zijn voedsel vandaan komt en wie het heeft geproduceerd. Wanneer je rechtstreeks bij de boer koopt, weet je bovendien ook dat je steeds verse, kwalitatieve producten krijgt aangeboden. Onze streekproducten worden door de producenten steevast volgens de regels van de traditie en met de beste basisproducten vervaardigd. Reken op dus kwaliteit, traditie en smaak! “

Over Webshopcompany.be

“Met webshopcompany bieden we digitale oplossingen op maat aan met één doel: hoe tover je jouw website om tot een ware bezoekersmagneet en een volautomatische marketingmachine voor je business. Hoe laat je bedrijven online groeien via een goede website, webshop of app met de juiste online marketing. Ondertussen werk ik samen met een team experten/freelancers om deze projecten te realiseren. Ook hier is innovatie de rode raad en zetten we momenteel in op artificiële intelligentie en big data.” 

Over KBC.BE

“Bij KBC werk ik als application engineer mee aan de digitale toekomst van morgen. Bij KBC werk ik een innovatieve en digitale omgeving. Als echte KBC ambassadeur vind ik het een "Great place to work!" waar continu leren en talentontwikkeling centraal staan. Boeiende wereld en tof team blue om mee samen te werken.”